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Abnormalities of blood coagulation at high altitude
Authors:I Singh  I S Chohan
Institution:(1) Armed Forces Medical Services, New Delhi, India
Abstract:Immediately on arrival of man at 3,600 m altitude there was a tendency towards hypercoagulation with increase in the platelet count, factor X, factor XII, thrombotest activity and thrombin clotting time with compensatory increase in fibrinolysis and reduction in factor VIII. During continuous stay there was a regression of the hypercoagulation state with reduction in platelet count, platelet factor 3, clot retraction, factor X, factor XII, thrombotest activity and persistence of increased fibrinolytic activity. The main difference in the hypercoagulation state in high-altitude pulmonary oedema and the corresponding highaltitude controls was the absence of a compensatory increase in fibrinolysis and increase in factor VIII. The main difference in the hypercoagulation state in highaltitude pulmonary hypertension and the corresponding high-altitude controls was an increase in platelet adhesiveness, platelet factor 3, factor V and factor VIII. The outstanding difference between high-altitude pulmonary oedema and highaltitude pulmonary hypertension was in the fibrinolytic activity and thrombin clotting time which were reduced in pulmonary oedema but were increased in pulmonary hypertension.
Zusammenfassung Unmittelbar nach der Ankunft von Männern in 3.600 m Höhe zeigte sich eine Hyperkoagulation mit Anstieg der Plättchenzahl, Faktor X und Faktor XII, Thrombotest-Aktivität und Thrombin-Gerinnungszeit mit kompensatorischem Anstieg der Fibrinolyse und Verminderung von Faktor VIII. Bei längerem Aufenthalt ging der Hyperkoagulationszustand zurück mit verminderter Plättchenzahl, Plättchenfaktor 3, Thrombusretraktion, Faktor X, Faktor XII, Thrombotest-Aktivität und Verbleiben oder Anstieg der fibrinolytischen Aktivität. Der Hauptunterschied in der Hyperkoagulationsphase von Personen mit Lungenoedem und Gesunden in der Höhe war das Fehlen eines kompensatorischen Anstieges der Fibrinolyse und Faktor VIII. Der Hauptunterschied in der Hyperkoagulationsphase von Personen mit pulmonalem Hochdruck und Gesunden in der Höhe war ein Anstieg der Klebrigkeit der Plättchen, Plättchenfaktor 3, Faktor V und Faktor VIII. Die fibrinolytische Aktivität und die Thrombin-Gerinnungszeit waren bei Lungenoedem vermindert und bei pulmonalem Hochdruck erhöht.

Resume A l'arrivée à 3.600 m d'altitude, on constate chez des sujets d'expérience une hypercoagulation accompagnée d'une hausse du nombre de plaquettes, du facteur X et du facteur XII, de l'activité du thrombotest et du temps de réaction de la thrombine. En compensation, on note une hausse de la fibrinolyse et une baisse du facteur VIII. Un séjour prolongé en altitude a pour conséquence une normalisation des réactions sanguines. Dans la phase d'hypercoagulation, la principale différence observée entre les personnes souffrant d'oedème pulmonaire et les personnes en bonne santé a été que, chez les premières, on n'a pas constaté de hausse compensatoire de la fibrinolyse ni de baisse du facteur VIII. Dans cette même phase, les personnes souffrant d'hypertension pulmonaires se distinguent des gens en bonne santé par le fait que les plaquettes collent entre elles et par une augmentation du facteur de plaques 3, du facteur V et du facteur VIII. L'activité fibrinolytique et le temps de coagulation de la thrombine sont diminués par l'oedème et augmentés par l'hypertension pulmonaire.
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