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Parental mean ages and birth order in different types of congenital heart defects
Authors:Gerhard Jörgensen  Waltraut Jörgensen  Alois J. Beuren  Joachim Stoermer
Affiliation:(1) Institute of Human Genetics, University of Göttingen, Germany;(2) Department of Cardiology, Childrens Hospital, University of Göttingen, Germany
Abstract:Summary This study has shown that in some of the most common congenital cardiac malformations, such as valvular aortic stenosis, coarctation of the aorta, pulmonary stenosis, atrial and ventricular septal defect and tetralogy of Fallot the mean parental age and the birth order are not involved in the genesis of these lesions. A birth-order effect was only found in patent ductus arteriosus. First-born children are significantly affected more often than later-born siblings. The maternal as well as the paternal mean age is lower in this cardiac lesion. This suggests toward causative factors which may be present mainly during the first pregnancy and in primogenitures. Hypoxia could be one of these factors. If is postulated that in the presence of a polygenetically determined predisposition to this condition hypoxia may prevent closure of the ductus arteriosus. These investigations show that the original method of Haldane-Smith cannot be used for the analysis of the birth order effects on congenital malformations of the heart since the sibships are often incomplete. A corrective method described by Vogel is a good aid for such investigations.
Zusammenfassung Bei einer Reihe häufiger Herzfehler—valvulären Aortenstenosen, Aortenisthmusstenosen, Pulmonalstenosen, Vorhof-und Ventrikelseptumdefekten und der Fallotschen Tetralogie—sind das elterliche Alter sowie die Stellung in der Geburtenreihe nach unseren Untersuchungen ohne Bedeutung für die Mißbildungsentstehung. Dagegen haben wir das Vorliegen eines Geburtenordnungseffektes beim Ductus arteriosus Botalli bestätigen können. Erstgeborene Kinder werden signifikant häufiger betroffen. Es ist sowohl das durchschnittliche Alter der Probandenväter als auch das der Mütter herabgesetzt. Daraus darf man folgern, daß weder ein väterlicher noch ein mütterlicher Effekt, sondern vielmehr ein Effekt, der mit der Erstschwangerschaft und Erstgeburt als solcher zusammenhängt, vorliegt. Als Erklärung hierfür bietet sich die Sauerstoffmangelhypothese an. Ein relativer Sauerstoffmangel post partum ist vermutlich am besten geeignet, bei entsprechender polygen determinierter Erkrankungsbereitschaft den Schließungsprozeß des Ductus arteriosus Botalli zu hemmen.Aus unseren Untersuchungen hat sich weiterhin ergeben, daß das Originalverfahren von Haldane-Smith für Untersuchungen der Geburtenordnung bei angeborenen Herzfehlern ungeeignet ist, da in den Familien der Probanden die Geschwisterreihen öfter nicht abgeschlossen sind, was eine Voraussetzung für die Anwendung dieser Methode ist. Dagegen bewährt sich eine Korrektur des Haldane-Smith-Verfahrens für unabgeschlossene Geschwisterreihen nach Vogel.


This investigation was supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft, SFB 89 Kardiologie.
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